Velenje - Komunalno podjetje Velenje, PE Komunala, obvešča, da se bo v dneh od 18. 9. do predvidoma 25. 9. 2024 izvajala intervencijska obnova meteorne kanalizacije na Efenkovi cesti v Velenju (nasproti Dijaškega doma).

V času izvajanja del bo izvedena začasna sprememba prometnega režima.

Vse udeležence v prometu in tamkajšnje prebivalce prosimo za strpnost in upoštevanje prometne signalizacije!

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bo na območju Goriške ceste in Ceste v Bevče v Velenju v sredo, 18. 9. 2024, od 8.00 do 15.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03 896 12 56.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bo na območju naselja KS Stara Vas, KS Šmartno, MČ Velenje - Desni breg, MČ Velenje Levi breg – zahod v soboto, 14. 9. 2024, predvidoma od 8.00 do 12.00, prekinjena dobava toplotne energije in sanitarne tople vode zaradi izvajanja rednih letnih remontnih del.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03 896 12 56.

Zahvaljujejo se za razumevanje.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse uporabnike na območju zaselkov Selo in Paka pri Velenju, da bo v nedeljo, 8. 9. 2024, med 8. in 15. uro, zaradi nujnih vzdrževalnih del na javnem vodovodu prekinjena oziroma motena dobava pitne vode. Vse odjemalce prosijo za strpnost in se zahvaljujejo se za razumevanje.

eNapotnice

Velenje – ZD Velenje obvešča, da bo v skladu z navodili ZZZS z 10. septembrom omogočena izdaja napotnic, ki bodo veljale do konca zdravljenja. Nova ureditev velja tudi za napotnice, ki so bile izdane pred 10. septembrom in jim veljavnost pred tem še ni potekla. Bolniki za specialistično spremljanje kronične bolezni ne bodo več potrebovali kontrolnih napotnic. Napotitev bo veljala toliko časa, dokler zdravnik klinični specialist ne bo ugotovil, da je zdravljenje zaključeno.

Vse napotnice, ki so bile izdane pred 10. 9. 2024 in jim veljavnost ni potekla, bodo samodejno pretvorjene v napotnice do zaključka zdravljenja, tako da ni treba naročati novih napotnic za morebitne kontrole. Pacienti ZD Velenje, ki uporabljajo Portal IRIS, lahko veljavnost izdanih napotnic sami preverijo v Portalu.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike na območju Lokovica 26, 27, 28 a, b, c, č, d, e, f, g, 29, a, b, da bo v četrtek, 5. 9. 2024, od 8.00 do 13.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03 896 12 56. Zahvaljujemo se za razumevanje.

Komunalno podjetje Velenje obvešča uporabnike na območju Podkraja pri Velenju, da bo v sredo, 4. 9. 2024, od 8.00 do 15.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika,  03 896 12 56. Zahvaljujejo se za razumevanje.

Komunalno podjetje Velenje obvešča uporabnike, da bo na območju Koroške ceste v Šoštanju in Topolšice 214, 215, 216, 217 in 218 v torek, 13. 8. 2024, od 8.00 do 15.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega. Zahvaljujejo se za razumevanje.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika,  03 896 12 56.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bo na območju Goriške ceste in Ceste v Bevče, Velenje, v torek, 6. 8. 2024, od 08.00 do 13.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03 896 12 56.

Obvestilo SB Celje

Z današnjim dnem, 1. 8. 2024, je v ginekološkem dispanzerju in specialistični ginekološki ambulanti Splošne bolnišnice Celje ponovno omogočeno naročanje.

Pacientke, ki imajo v njihovem ginekološkem dispanzerju izbranega osebnega ginekologa, lahko za datum ginekološkega pregleda in ostale morebitne informacije pokličejo vsak delovni dan med 7. in 11. uro na tel. št. 03 423 31 38.

Pacientke, ki imajo izdano napotnico izbranega ginekologa za pregled v specialistični ginekološki ambulanti in za CTG-je, lahko za datum pregleda pokličejo vsak delovni dan med 11. in 14. uro na tel. št. 03 423 33 38.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bodo na območju KS Šmartno, KS Šalek, Kardeljevega trga 1-12 in Stantetove 1-32, Velenje, v torek, 30. 7. 2024, od 8.00 do 15.00, motnje pri dobavi toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevajo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03/896-12-56. Zahvaljujejo se za razumevanje.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse uporabnike na območju naselij Mali Vrh in Gavce v občini Šmartno ob Paki, da bodo v obdobju med 4. 7. in 4. 8. 2024 zaradi večjih vzdrževalnih del na vodooskrbnem objektu vodohran Bačovnik možne občasne motnje dobave pitne vode.

Komunalno podjetje Velenje prosi za razumevanje.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bo na območju Stantetove 18-32 in Šaleka 6-25 v četrtek, 18. 4. 2024, od 8.00 do 15.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Komunalno podjetje Velenje obvešča vse končne uporabnike, da bo na območju Stantetove 18-32 in Šaleka 6-25 v četrtek, 18. 4. 2024, od 8.00 do 15.00, prekinjena dobava toplotne energije zaradi izvajanja vzdrževalnih del na omrežju.

Prizadevamo si, da bo čas prekinitve ali motenj trajal samo toliko, kolikor je nujno potrebno za varno in kakovostno izvedbo predvidenih del. Podani so predvideni časovni termini prekinitev, v primeru neugodnih vremenskih razmer ali nepredvidenih del se lahko dejanski čas prekinitve nekoliko razlikuje od predvidenega.

Dodatne informacije: dežurna služba PE Energetika, 03/896-12-56.

Preklic omejitev obiskov

V Splošni bolnišnici Celje so z današnjim dnem (15. 4. 2024) preklicali omejitev obiskov, ki so jo uvedli zaradi velikega števila respiratornih obolenj in gripe.

Preklic omejitve velja na vseh bolnišničnih oddelkih, razen v porodnišnici, kjer so obiski pri novorojenčkih še naprej omejeni le na očeta novorojenčka. Obiski ostalih pacientov so dovoljeni v terminih, ki jih imajo posamezni oddelki določene za ta namen.

Obiskovalci, ki prihajajo na obiske v bolnišnico, morajo biti zdravi. Ob obisku bolnišnice jim svetujemo razkuževanje rok, med obiskom bolnišnice pa morajo upoštevati navodila zdravstvenega osebja.

Jeseni 2023 se je Grilova domačija v Lipju (enota Muzeja Velenje) odela v zlatorumeno barvo. Na nekdanji viničariji smo s podporo Mestne občine Velenje, ministrstva za kulturo in v sodelovanju z Zavodom za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE Celje, na novo prekrili slamnato streho. Proces pokrivanja strehe je prevzel mojster slamokrovstva Janez Golnar iz Sv. Jurija ob Ščavnici. Trenutno je edini dejavni slamokrovec v Sloveniji, ki strehe prekriva z doma pridelano slamo. Zaradi rokodelskega znanja in tradicije je tovrstna dejavnost družine Golnar vpisana v Register nesnovne kulturne dediščine.
Pri pokrivanju strehe na Grilovi domačiji smo bili že drugič priča tej skoraj izumrli obrti. Leta 2007 sta streho pokrivala Anton Golnar, začetnik slamokrovstva družine Golnar, in njegov sin Janez, ki je po očetovi upokojitvi prevzel družinsko obrt.

Včasih vsakdanje, danes redke

Slamnate strehe so pri nas danes skorajda redkost, nekdaj pa so bile v krajinah s tovrstno ljudsko arhitekturo del vsakdanjika. Problem ni le v pomanjkanju mojstrov, ampak tudi v kvalitetni slami; veliko je uvožene. Delo družine Golnar je zato toliko bolj cenjeno, saj slamo pridelujejo sami.
Naj orišem postopek njihovega dolgotrajnega in v večini ročnega pridelovanja slame. Gre za več kot 10 ha zemlje, ki jo morajo zorati in posejati. Slama za kritje je večinoma ržena ali pirina. Ko dozori do določene mere, jo pravilno požanjejo. Pomagajo si s snopovezalkami, saj bi kombajni slamo zlomili. Pri spravilu je vključena celotna družina Golnar s prijatelji. Ko je slama v snopih, jo na njivi pravilno sušijo okoli 4 dni.
Snope nato peljejo v skladišče, kjer se večina ročnega dela šele prične. Najprej izločijo zrnje, ki bi lahko kasneje na strehi privabljalo glodavce in ptiče. Slamo zato natančno ročno prečešejo na posebnih lesenih grabljah. Ker za kritino potrebujejo tri različne dolžine, jo sortirajo oz. prešopajo. Po dolžinah jo zvežejo v večje snope oz. šope, ki pa jih tik pred polaganjem na streho vežejo v manjše za lažje in bolj natančno polaganje.
Na Grilovi domačiji so slamokrovci na streho najprej namestili obrobe iz slamnatih kit, nato pa po celotni dolžini strehe od spodaj navzgor po plasteh (teh je okoli 20 na eno stran) nalagali šope slame. Za objekt, kot je Grilova domačija, potrebujejo dober hektar slame, na njivi, ko jo obdelajo, pa približno 3 tone sčiščene slame za celoten objekt.

»Slamnata streha ni le streha …

… Ki je krita s slamo, je veliko več. Ni samo slama tista, ki jo loči od ostalih streh, ampak jo moraš kot dober mojster znati pokriti tudi s čutom do preteklosti, za ohranjanje kulturne dediščine. Pa tudi skozi celo leto moraš pridno delati, da sploh lahko pokriješ streho,« pravi mojster Janez, ki je s svojima pomočnikoma Dejanom in Primožem tri tedne pokrival streho Grilove domačije.
Z uspešnim projektom smo ponovno poskrbeli za zaščito nepremične in premične kulturne dediščine ter podprli redko obrtno dejavnost slamokrovstva na Slovenskem in rabo naravnih materialov, kot je slama. Življenjska doba strehe je 15 do 20 let in tudi ujme naj ji zlepa ne bi prišle do hudega. Kot pravi stari rek: »Luknjica pri luknjici, pa vendar vodo drži«.
Obiščite Grilovo domačijo v čudoviti okolici, za katero že leta pomagajo skrbeti lokalna društva, ustanove in posamezniki.

Pogrešana mladoletna Hana Čremošnik iz Celja in Ian Drljić iz Šoštanja so našli, z njima je vse v redu in sta že pri starših.

Pogrešana mladoletna Hana Čremošnik iz Celja in Ian Drljić iz Šoštanja so našli, z njima je vse v redu in sta že pri starših.

Velenje – Upravna enota Velenje, Rudarska cesta 6a, bo imela od 1. januarja 2024 spremenjene uradne ure ob ponedeljkih in torkih, in sicer: ob ponedeljkih od 8. do 12. in od 13. do 15. ure, v torek pa od 8. do 12. in od 13. do 15. ure.
Uradne ure v sredo in petek ostanejo nespremenjene.

Najkrajši dan

Kako je prijazna (in lepa) zavetnica vida in oči sv. Lucija postala grozljiva furija, ki na predvečer svojega godu kriči in žvižga ter se podi po vaseh? Razlog je pač v tem, da je po starem julijanskem koledarju na god sv. Lucije padel najkrajši dan v letu; zato je Trubar še upravičeno lahko zapisal verz »Šent Vid ima dan nerdalši, Lucija pak ner ta kratši …«
To kaže, da je Lucija v stari poganski veri predstavljala čas, ko je svet obvladovalo bajeslovno indoevropsko žensko božanstvo – Sredozimka. Pod različnimi imeni jo poznajo skoraj vsi evropski narodi, kjer se pojavlja kot vodnica duš, zlasti duš umrlih otrok. Pri nas je (tudi iz filma Kekec) znana kot Pehta baba, ki ji ljudsko izročilo pripisuje tudi povzročanje »divje jage« ter kot grozljivo postavo, ki bedi nad posvečevanjem kvater. »Divje jage« so poznali po vsej Šaleški dolini in jih opisovali kot furije, ki drvijo po nebu, ko se dela mrak in »se nikoli ne vidi, pa se sliši, ko gre«. Zanimivo je tudi, da zimske kvatre nastopijo prav okrog godu sv. Lucije. Obhodi Lucij (črnih in belih) so tako zagotovo spomin na obhode Sredozimke, ki je tudi izražala dvojnost; bila je hkrati bela in črna, grda in lepa, pa tudi hudobna in dobra je bila.

Prvi adventni svetniki

Poleg sv.

Sv. Barbara

Sv. Barbara je tudi ena izmed štirinajstih svetnikov – pomočnikov v sili, kjer se je pridružila »ženski sveti trojici«, kamor sodita še sv. Marjeta (20. julij) in sv. Katarina (25. novembra) in med njimi je pri nas zagotovo ena najbolj znanih in priljubljenih. Na splošno slovi kot zavetnica pred bliskom in drugimi dogodki, ki bi lahko povzročili naglo oz. nepredvideno smrt.

Njena svetniška legenda pravi, da je živela v drugi polovici 3. stoletja n.št. in jo je oče zaradi njenega prestopa v krščansko vero zaprl v stolp in ker se veri ni hotela odpovedati, ji je nazadnje še odsekal glavo. Zato na njenih upodobitvah najdemo tudi meč in grajski stolp.

Pri nas je postala najbolj znana med rudarji, ki so jo za svojo zavetnico izbrali prav zato, ker je bila v svojem mučeništvu zaprta v temnem stolpu, kakor rudarji v svojem rovu, prav tako pa verjetno zaradi tega, ker so bili rudarji tudi vedno v temi in nenehno v nevarnosti. Pred 2. svetovno vojno so v vseh rudnikih imeli njeno podobo ali kapelo s kipcem in so vsak dan pred odhodom v jamo pomolili pred njo za srečno vrnitev s »šihta«. Posebej slovesno so rudarji 4. decembra praznovali njen god: »Njen god rudarji slovesno praznujejo z mašo, delo v rovih pa ta dan počiva«.

Več o njej kot zavetnici rudarjev je še mogoče najti v moji več kot štiri desetletja stari muzejski razstavi v Muzeju premogovništva Slovenije in v brošurici Petra Polesa, ki jo je pred četrt stoletja izdal Premogovnik Velenje.

Barbarino koledovanje

Da je bil njen praznik nekdaj še bolj imeniten, kažejo tudi nekakšni koledniki, ki jim rečejo »polažarji«, in na njen god v Prekmurju še hodijo od hiše do hiše, gospodinjam »voščijo sv. Barbaro« in jim zaželijo veliko sreče v gospodinjstvu. Polažarji so lahko le dečki (ne pa še fantje) stari med 12-14 let, bolj odrasli niso več zaželeni. K hiši pridejo navsezgodaj zjutraj (v ptujski okolici že okoli treh zjutraj) pa ne več kot dva ali trije – le redko kdo sam … in voščijo »dobro jutro, vam bog daj in sv. Barbara«, nato pa še zaželijo, »da bi se dosti piščancev izvalilo, pa malo piskrov in skled potrlo, da bi bilo v kamri polno »poličnjakov vrhnja« – ¾ litrski lonci za smetano, in polna torila sira (posoda, v kateri stiskajo in hranijo sir), pa nič kebrov – ščurkov in miši, da bi vse leto bilo veliko jajc, v kurjih gnezdih pa nič dihurjev … in seveda, da bi Bog dal srečo pri živini pa vsem v hiši zdravja in nekoč tudi nebesa.« Gospodinje so jim odpirale okna (ne vrata) in jim v klobuke nasule suhega sadja in orehov pa še kak drobiž so jim dale …

Sv. Nikolaj – Miklavž

Miklavž je bil vsaj od 11. stoletja dalje marsikje v osrednji, tudi v vzhodni in zahodni Evropi pa tudi še marsikje drugod po svetu med najbolj priljubljenimi zimskimi svetniki. Če ne drugače, vsaj za otroke, ki jih ne samo pri nas, ampak tudi drugod obdaruje. Navada menda izvira iz njegove svetniške legende, ki pravi, da je tri hčere zelo siromašnega moža rešil sramotne usode in revščine tako, da jim je ponoči skozi okno porinil tri kepe zlata in jim tako priskrbel primerno doto za poroko.

Spomin na ta dogodek so zato kasneje povsod po Evropi obujali z obdarovanjem otrok, ki jim je Miklavž na svoj god v na okno postavljene posode v noči od 5. na 6. december nasul orehov in dal vsakemu še rdeče jabolko. V 19. stoletju so se temu obdarovanju pridružili še vzgojni smotri; otroci so Miklavžu začeli pisati pisma, v katerih so mu razložili, kako so bili pridni in dodali svoje želje; marsikje in marsikdaj Miklavž ni obdaroval prav vseh otrok, ampak le pridne.

Pred 2. svetovno vojno in tudi po njej (čeprav je bilo pri nas miklavževanje po letu 1945 manj zaželeno) se je šega ohranila in razvijala tudi v smeri Miklavževih sprevodov, ko je Miklavž v škofovskem oblačilu in v spremstvu dveh angelov obiskoval (in marsikje še danes obiskuje) domove in osebno obdaruje pridne otroke. Pogosto ga spremljata dva »hudiča«, ki naj bi poskrbela za manj pridne otroke, a navsezadnje so bili menda povsod in vedno vsi otroci le obdarovani. Ta del šege je že pred 2. svetovno vojno marsikje naletel na nasprotovanje mnogih staršev in znanih pedagogov, saj je tako strašenje zlasti pri majhnih otrocih povzročalo več škode zaradi prestanega strahu kot pa koristi zaradi nasvetov »dobrega« Miklavža.

 

Foto kip sv. Barbara

Kip sv. Barbare – hrani Muzej Velenje, fototeka. Avtor neznan.

Sv. Katarina

Že skoraj dva tedna, od sv.

Praznik so v vzhodni cerkvi praznovali že od 7. stoletja dalje in še danes tam spada med najpomembnejše praznike v cerkvenem prazničnem letu. V zahodni cerkvi so praznik sprejeli leta 1372 papeži v Avignonu, v vsej zahodni cerkvi pa se je ustalil kot praznik šele leta 1585. A v ljudskih izročilih tudi ni dobil posebne teže, kot denimo svetniki iz prve polovice novembra, ki smo jih že omenjali in so napovedovali tudi novembrsko vreme, predvsem pa, kakšna zima je pred nami.

A so že pri sv. Martinu, ki je med svetniki, napovedovalci vremena, eden najpomembnejših v celem letu, ugotavljali, da Martinovo še ne predstavlja začetka novega letnega časa – zime, ampak po navadi za njegovim godom sledi kak teden ali dva prav lepe, celo tople jeseni.

Kolo sv. Katarine

Šele konec novembra nastopita svetnika, ki so ju ljudje sprejeli med novembrske svetnike – vremenike, ki zares stojita na pragu zime. To sta bila sv. Katarina (sv. Kata sneg pred vrata) in sv. Andrej, ki godujeta 25. in 30. novembra.

Legendo o sv. Katarini so v Evropo že prej prinesli prvi križarji, ko so se po prvih križarskih vojnah v 11. stoletju vračali domov, ljudje pa so jo kmalu sprejeli in jo ob sv. Barbari (4. decembra) in sv. Marjeti (13. julija) sprejeli med pomočnice v sili.

Med ljudmi sta bili razširjeni dve legendi o njenem mučeništvu; po prvi je skušala v krščansko vero spreobrniti rimskega cesarja Maksencija, ki je vladal rimskemu imperiju v začetku 4. stoletja n. št. Ta je Katarino predstavil petdesetim učenjakom, ki naj bi jo prepričali, da opusti svoja verska prepričanja, a se je zgodilo ravno obratno; Katarina se je na zagovoru pred njimi spreobrnila v krščansko vero. Vseh petdeset in cesar so jo obsodili na smrt na kolesu z ostrimi noži, ki naj bi jo razrezali.

To se ni zgodilo, kolo se je razletelo, zato so morali Katarino obglaviti. Na podobah sv. Katarine v naših cerkvah je zato pogosto upodobljena med mučenjem na kolesu. Po drugi legendi, ki je prav tako našla odmev v slovenski ljudski pesmi, jo je zasnubil neki poganski kraljevič, a mu je rekla: »Če se mi pustiš kerstiti, te hočem tvoja žena biti. Če se pa ne pustiš kerstiti, nečem tvoja žena biti.« Kraljevič ji zagrozi s smrtjo, a jo reši Marija z detetom, ki pride na pomoč v oblaku megle, jo skrije, kraljeviča in njegove hlapce pa ubije gromska strela.

Ljudske pesmi o Katarini

Legenda o sv. Katarini je našla odmev v kar nekaj ljudskih pesmih, zlasti seveda njena čudežna rešitev s kolesa, medtem ko njen besedni bolj s številnimi poganskimi modrijani v ljudski pesmi skorajda ni odmeval. Le tu in tam komu rečejo naj »za zdravo pamet moli k sv. Katarini« ali pa se ji priporoči, da »zdravo pamet dobi«.

V mnogih evropskih deželah se je zato šola začela prav na god sv. Katarine in je tako še danes; pri nas seveda ni bilo tako in se je šola začenjala septembra ali oktobra. Marsikje je sv. Katarina tudi zavetnica vseh, ki imajo karkoli opraviti s šolo; dijakov, študentov in profesorjev.

Katarinino kolo je bilo bolj odmevno; na njen godovni dan je moralo po ljudskem verovanju mirovati vsako kolo. Tako vozniki na ta dan niso smeli voziti, a v Savinjski in Šaleški dolini na ta dan tudi predice niso smele v hišo prinesti kolovrata in presti. Prav tako so morali na njen god mlinarji ustaviti kolesa in niso mleli. Starejši pisci so v Katarininem kolesu videli starodavne ostanke čaščenja sonca, čeprav nekateri ostanki šeg na (nemškem) Štajerskem močno spominjajo nanje.

Med njimi kurjenje kresov na Katarino, takanje koles po hribu navzdol in podobno močno spominjajo na šege, ki so bile pri nas v navadi na kresni dan, ko so z njimi v resnici obnavljali poganske šege čaščenja sonca ob kresu 24. junija. Vendar danes v stroki prevladuje mnenje, da so kresne šege s kolesi prenesli na god sv. Katarine šele mnogo kasneje – saj v 18. ali celo 19. stoletju o njih ne poročajo.

Ženitnina ali obljuba zakona

Iz precej starejšega časa pa je znana še ena šega na god sv. Katarine; goduje namreč v času, ko se bliža adventni čas pred božičem, ko so bila včasih ženitovanja pa tudi vsakovrstne druge zabave prepovedane. Zato so delček njene legende, ko se ji v zaporu namesto kraljeviča, ki naj naj bi se želel poročiti z njo, prikaže Kristus in ji on natakne poročni prstan, uporabili za šego, po kateri se je prav na Katarino zadnjič obhajala »ženitnina« – obljuba zakona, ki so ga potem v resnici dogovorili in »uresničili« v predpustnem času. Prav tako po Katarini v decembru in vse do sv. treh kraljev ni bilo tudi nobenih drugih zabav s plesom.

Trenje lanu

Trenje lanu so na Štajerskem ponekod in včasih opravili že pred velikim šmarnom (15. avgusta), vendar so v zadnjem stoletju običajno vendarle počakali, da je bila večina drugih jesenskih del opravljena in so se ga lotili v tem času.

Marsikje na Štajerskem pa je bilo tretje lanu v navadi prav okrog sv. Uršule, ki goduje 21. oktobra. Tudi v Šaleški dolini je bil trenje lanu skupinsko delo, saj so k eni hiši običajno prišle vsaj štiri terice; ob dobri letini včasih tudi po osem, trle pa so ob »pajštvi« – sušilnici, v kateri je gospodar pred tem posušil lan. Pajštve so bile zaradi nevarnosti požara pogosto nekoliko stran od hiše. Tam so imeli na večini domačij pripravljene enodelne in dvodelne trlice, s katerimi so terice vsak posušen snop lanu potrle; najprej pri glavi in nato pri korenu, vendar najprej samo na pol, tako da je odpadel »pezdir«, v rokah pa so jim ostale »pesti«, ki so jih dali potem še enkrat sušit, vendar le za kakšno uro, nato pa so jih do konca otrle in povezale v »pušlce« – v vsakega po petnajst pesti. Pušlci so potem na podstrešju počakali zime, ko so k hiši prišle predice in jih spredle.

Terice so bile lahko le mlajše in močne ženske, saj je bilo delo težaško, so pa terice ta dan »prevzele oblast« v svoje roke. V svoji bližini niso prenašale moških in so jih celo napadle in pregnale ali pa jim pokazale golo ta zadnjo. Kadar jim je kak mladenič prišel preblizu, da so ga lahko ujele, so mu za hlače in srajco natlačile pezdirja, da je bil čisto opikan in opraskan in ga namazale po obrazu s sajami. Ob teritvi se je morala poleg teric posebej izkazati še ena ženska – gospodinja, saj je požrešnost teric in njihova zahtevnost glede hrane prešla celo v pregovore.
Po večerni pogostitvi, ki je bila taka kot ob največjih praznikih, saj »terice pogače, potice jedo …«, pa so se jim le lahko pridružili tudi moški z muzikantom in pogosto se je teritev končala s plesom do jutra.

Sv. Uršula

Če je bilo trenje lanu narejeno prav in ob pravem času, so terice na dan device mučenice sv.

Slovenske legende pa »sv. Oršolo« in njene tovarišice postavljajo na vrh Pohorja, kjer ni mogla obstati in se je preselila na visoki Plešivec, kjer je v črnem jezeru prebival povodni mož. Temu Uršulina družba mi bila povšeči in se je s Črnim jezerom vred prestavil na Pohorje nekam blizu Velike kope. Sv. Uršula je ostala na Plešivcu, ki je bila odslej imenovan Uršlja gora in legenda pravi: »Tu v skali so odtisi mojih stopinj in mojih kolen; kdorkoli bo stopi in pokleknil vanje, ne bo v nogah čutil nobenih bolečin. Vsake bolezni bo ozdravljen.«

V spomin na njeno legendarno bivanje na Plešivcu (1696 m.n.v.) so konec 16. stoletja sezidali cerkev, ki so jo sv. Uršuli posvetili leta 1602 in je od tedaj pogosto pritegnila številne romarje, ki so se bili za svoje zdravje pripravljeni povzpeti tudi tako visoko na goro. Eden zgodnejših slovenskih opisov »izleta na sv. Uršo« je moč prebrati v spominih Šoštanjčana Josipa Vošnjaka, ki je kot študent medicine okrog leta 1855 v družbi deset »mladih gospodov in gospodičen« po triurni hoji prišel do Plešivčnika in nato nadaljeval dve uri do vrha.
»Šli smo najprej v cerkev sv. Urše, ki stoji preko štajersko-koroške meje, tako da je veliki oltar na Koroškem, stolp pa na Štajerskem. Občudovali smo potem prekrasni razgled, a dekleta se zanj niso dosti zmenila, hitela so v bolj spodaj stoječo mežnarijo nam pripravljat kosilo. Mi pa smo stali in občudovali pod nami ležeči zeleni svet koroški in štajerski. Ne bom opisaval, kako daleč sega pogled. Pojdi sam, raduj se nad prelepo slovensko zemljo, ki se razprostira pod tvojimi nogami …«

Dela po trgatvi

Medtem ko je vino po trgatvi počasi zorelo in so gospodarji že komaj čakali, da bodo lahko poskusili »novo vino«, je prišel čas, ko so povsod opravili še nekaj zadnjih velikih kmečkih del pred zimo.

Nekatera od teh so le na najmanjših kmetijah lahko opravili sami – v družinskem krogu, pri drugih pa je delo postalo pravi jesenski kmečki praznik, ko je bilo treba na pomoč poklicati sosede in jih tudi dobro pogostiti. V tem času tudi najbolj varčni gospodarji in gospodinje niso skoparili. Če bi zdaj varčevali pri jedači in pijači, bi v naslednjem letu težko dobili koga na pomoč, pa tudi sicer so bile ob koncu jeseni in po trgatvi kašče (pre)polne živeža in v kleteh je bilo dovolj pijače. Med najbolj znana tovrstna dela so tudi pri nas nekdaj sodila trenje lanu, gnojvoža in steljeraja, ki so do danes bodisi že čisto pozabljena ali pa je sodobna kmetijska mehanizacija delo toliko olajšala, da ga že večina gospodarjev zlahka opravi sama.

Danes, 19. oktobra, ob 17. uri je bil načrtovan manjši dogodek, s katerim bi zaznamovali zaključek del na Goriški cesti.

Zaradi slabe vremenske napovedi soo dogodek odpovedali. O novem terminu odprtja pridobitve v Krajevni skupnosti Gorica bodo obvestili v prihodnjih dneh.

Pojdemo brat …

Pred trgatvijo je bilo treba najprej pripraviti vinsko posodo; sode zapariti in zažveplati, nabiti obroče, pripraviti škafe in brente itd.

Trgatev se je potem po navadi začela s pokanjem možnarjev kot ob največjih praznikih. Potem se je začelo trganje grozdja, ki je bilo nekdaj le žensko in otroško delo, medtem ko so moški nosili težke brente, tlačili grozdje (z nogami, dokler pač še ni bilo sadnih mlinov) in stiskali grozdje v prešah. Konec trgatve so seveda proslavili s pojedino; ponekod so zanjo žrtvovali tudi prašiča in perutnino, saj je mesa moralo biti dovolj za vse.

Kljub temu da kraji Šaleške doline ne slovijo prav posebno po kvalitetnih vrstah vin pa ima vinska kultura pomembno mesto v starih izročilih in ljudskih pesmih, ki so jih prepevali v Šaleški dolini. Prav noben praznik ni minil brez »božje kapljice«, ki jo je  »Bog oče vstvaril, Bog sin vsadil, Bog sv. duh posvetil«. Prav »zdravičice« se poleg ženitovanjskih pesmi najpogosteje pojavljajo v pesemskem izročilu Šaleške doline, ki nam ga je ohranil Fran Mlinšek.
Daleč v dvajseto stoletje se je ohranilo izročilo o posebej dobrih in kvalitetnih vinskih letinah, pri čemer je zlasti slovelo vino iz leta 1834 – »firedrajsiger«, posebej sta ostala v spominu tudi »ahtundzehciger« pa »zibenzibciger«, o katerih so tudi zapeli: »Se žvižga no poje no jucka tako kot pri ahtunzehcigerju« ali pa »V nedelo gremo zibenzibcigera pit, pa plesat polko in cvajšrit«.